torsdag 29 december 2016

Julen 2016

Vi firade julen hos barn och barnbarn. Det var trevligt att träffa alla. Vi hann med promenader och grillning. Lille Valter var något förkyld med snuva och hosta men humöret var ändå på topp.
Granen står så grön och grann i stugan ...

Nicolas fick "årets julklapp" ett par VR-glasögon

Glada syskon

I väntan på tomten - Louisa och Nicolas

måndag 12 december 2016

Julbak och promenader

Bakar mandelskorpor och Ernst frökex, som jag fyller de vackra plåtburkarna med. Köpte dem på 2nd Hand. Inhandlade en ny kaffebryggare. Bäst i test - en Mocca Master.

Tog en promenad i solen den 12/12. Var tvungen att fotografera denna Tujahäck. Lustigt klippt.

Har två vita Amaryllisar som just är på väg att slå ut.

I lördags satt vi vid TVn och följde Nobel festligheterna.

tisdag 29 november 2016

Supermåne, förkylningar, barnbarn

Snart är november förbi. Det är inte klokt vad tiden springer iväg. Sedan Rhodos resan har vi haft fullt upp. Besök av barn och barnbarn under Allhelgona helgen, Vid mitten av månaden var Kjell på seglarkonferens i Stockholm och jag åkte med och bodde hos Frank o Anna i Täby. Hann med att träffa både Susanna och Sara med familjer, kul!
Har nu också klarat av en dunderförkylning med jättejobbig hosta.  I övermorgon ska vi vaccinera oss mot säsongsinfluensan. Har jobbat på Kyrkornas Second Hand och så har vi spelat bridge (så klart).
Hann se supermånen lysa över Entorp men bilden nedan hittade jag på face book.

Supermånen utanför vårt fönster

Valter har fullt upp

Lilly vid sitt "nya" skrivbord som vi hade med från oss. Stolen köpte jag på Second Hand.

Kjell jobbar i skogen och är nöjd med sin overall som han fått av grannen

Paus vid Tidan på vår promenad i solen den 28/11

Pallat äpple smakar gott!

måndag 31 oktober 2016

Bridgeresa till Rhodos

Haft en skön vecka på Rhodos. Sommartemperatur. Varje förmiddag låg vi på stranden i ca. två timmar, solade och badade i ljuvligt vatten. Sedan lunch och mellan 15-19 bridge.  Vi hamnade oftast längst ner men det var en jättebra träningsvecka för oss.
Har gått upp två kilo vilket inte var konstigt eftersom vi bodde på ett urtjusigt "All inclusive" hotell. All mat och dryck gratis. Det gick helt enkelt inte att låta bli allt det goda.
Ulla och Britt-Inger var med och det var så kul att umgås med dem. Många goda skratt!

Desserten gick inte att motstå

Arrangörerna Lisbeth och Claes går igenom dagens tävling. Ett mycket trevligt par!

Underbart med saltstänkta vågor!

lördag 8 oktober 2016

Second Hand och hundvakt

Lille Glitter har varit hos oss i tre dygn. Det är alltid lika roligt när han rusar in hos oss och verkligen visar att han trivs hos oss. Lille gubben!
Vi hittade ett fint skrivbord på Kyrkornas Second Hand för några veckor sedan.
Jag har jobbat där idag (lördag) vilket är ovanligt men det är kul att kunna hjälpa till . Idag gick hela förtjänsten till Världens Barn.

torsdag 22 september 2016

The Scotland tour

Haft en fin vecka i Skottland. Vi flög med Norwegian den 13 september. Vi hyrde bil, en bekväm BMW,  på flygplatsen genom Thrifty.  Kusin B-O körde hela veckan på ett säkert sätt. Det var lite läskigt först pga vänster trafiken. Men allt gick jättebra, trots mycket smala vägar med boskap betandes på sidorna.

Första och sista natten bodde vi i Edinburgh på Murrayfield hotel. Bra hotell med trevlig personal och restaurang.

Totalt körde vi 97,5 mil!!! Vår rutt:

Första stoppet på vår färd var båtslussen i Fallkirk - the Fallkirk wheel - en spektakulär hiss för båtar.
 Sedan vidare med lunchstopp i Balloch - den sydligaste spetsen av Loch Lomond. - Vackert! Sedan åkte vi norrut till Luss - Skottlands sötaste lilla by.

Bodde på detta värdshus

Vi blev "uppgraderade" tack vare en vattenläcka så fick Kjell och jag bo i denna magnifika "lodge" i två etage med öppen spis och mycket påkostad inredning.

Sedan gick resan via stopp i Inveraray castle där vi besökte det fina slottet som ägs av familjen Campbell (grevar av Argyll)
Fin samling av "china" vackert porslin.
Köket var imponerande med massor av koppargrytor. Där fanns också en lista på förhållningsregler för personalen.

Slottet har också använts under inspelningen av Downton Abbey. Då familjen var på Skottlandsbesök.

Efter besök och promenad i en fin, stor trädgård med massor av rhododendron och hortensior kom vi till Oban där vi bodde på Lancaster hotel. Det var lite svårt att få tag på rum så vi hade ändå tur. Hotellet var slitet men frukosten var mycket bra och personalen trevlig.
Fredag förmiddag tog vi färjan till ön Mull. Vackert väder så vi njöt på däck under överfarten som tog 45 minuter.

Sedan gick resan söderut till ön Iona - varifrån kristendomen spreds. Här finns ett kloster och 48 skotska kungar lär vara begravda här.
Vägen dit var enfilig så men kunde inte mötas utan att utnyttja "the passing places"  men det fanns gott om dem. Bilen lämnade vi på Mull och tog 15 min färjan över. Det fanns affärer, restauranger och hotell på ön trots att den var så liten. Vi hade sagolikt fint väder.

Sedan for vi tvärs över ön till Tobermorey - en pittoresk fiskeby. Bodde på Park Lodge Hotel - mycket fräscht och bra. Där åt vi thaimat på kvällen, vi var lite trötta på fish and chips etc.
Morgonen efter besökte vi whiskey destilleriet  - intressant.

På lördagen gick resan via färjan till Oban igen norrut. Passerade Fort Williams och fann Bed and Breakfast i Spean Bridge. En ort känd för sin kvarn och tillverkning av ullprodukter. Åt den tristaste maten på en restaurang i närheten. "Gammon"(tjock skinkskiva) med pommes frites och sönderkokta ärter. De finare ställena hade fullt tyvärr.
Värdinnan var trevlig och stället var fräscht förutom en svag doft av mögel, tror jag. Vi fick tips om Blair Atholl - orten där vi övernattade följande natt.
Resan dit gick utmed Loch Ness och Inverness.

Förmiddagsfika stort utbud av lokala varor- allt hembakat, supergott!
Loch Ness - Ser ni monstret?
 I Blair Atholl fick vi rum på ett jättefint guest house. Mycket smakfullt inrett. Värden hade varit VM silvermästare i bowling. Promenerade till Blair Castle, men hade inte tid att gå in eftersom de stängde strax. Vi åt en fantastisk måltid på "the Loft": Venison (hjort) bla och till dessert creme brulé med lavendelsocker, Mums!

Delicious!
Måndag kl. 10 - whiskeyprovning!!!! Besök på Edradour destillery. Skottlands minsta destilleri men inte längre sades det.

Efter besöket for vi via Dundee och St. Andrews till Edinburgh. Där åt vi en sista middag innan resan hem på tisdag morgon.
Det var en kanonvecka. Skottland är vackert och människorna är så vänliga, hjälpsamma och skojfriska. Hit återvänder jag gärna.