fredag 21 december 2018

söndag 2 december 2018

Första advent

Tiden rinner iväg. Idag tänder vi första ljuset. Det har varit en bra tid med besök av syster och kusin bland annat. Under några dagar hade vi vintertemperaturer, så vackert med rimfrost på buskar och träd. Men nu är det jämngrått igen. Trotsar vädret och tar mina 40 minuters promenader varje dag dock. Har börjat sticka "pulsvärmare" går utmärkt att göra framför TVn.
Läser mycket, just nu har jag upptäckt en svensk författare Elisabet Nemert, som gett ut många böcker. Började igår på"Vargarnas tid".
I veckan som kommer har vi avslut på italienskan men i januari är vi igång igen.
Nästa vecka åker jag till barnbarnen och blir där nästan en vecka, kul!
Julros

Det var länge sedan jag stickade så det känns jättekul att göra det nu.

Il Pannetone - italienskt julbröd, gott!

Adventsstaken utsmyckad.

Nissarna på plats

Igår var vi på 10-års jubileum med Mariestads Fyrsällskap. Här avtackas alla slitvargar som restaurerat fyrar och sjömärken.
Det var föredrag om arbetet, mingel och avslutningsvis musikunderhållning. Trevligt!

fredag 9 november 2018

Novembergrått

Dagarna rullar på. Sedan sist så har det ändå hunnits med en hel del. I oktober var jag upp till Täby för att hjälpa till med barnen. Tyvärr hade jag ryggskott så det var urjobbigt. Fick ringa efter Kjell så han kom upp med bil och var med tiden ut. Vi passade då på att hälsa på en kusin till Kjell. Hon bor på Värmdö så vi valde att åka småvägar via Vaxholm, Rindö etc. där vi fick åka med två vägfärjor över sunden. Dagen efter åkte vi norrut och besökte Wira bruk. Jättepittoreskt. Allt var stängt så vi kunde bara betrakta de gamla husen utifrån.
Ett boktips av Kjells kusin
 Under Allhelgonalovet var Lilly här fyra dagar utan föräldrar och lillebror. Vi åkte till ridklubben och tog ridborgarmärket bägge två. Hon tyckte det var jättekul Hon fick rida Mixen en fjording.
Tyvärr insjuknade hon i feber och resten av veckan blev lugn.

Vi roade oss med att skapa Halloween pynt i trolldeg.
Jag har varit dålig på att fotografera. Under två veckor är vi nu också hundvakt till Glitter. Han har inte varit hos oss på länge. Det var kanske 1,5 år sedan. Men han kände igen sig direkt och studsade upp till övervåningen och letade upp sina leksaker.
Ryggskottet har gett sig men sedan en vecka har jag jätteont i höger axel och lock i vänster öra!!!!
Jämna plågor! Ska till distriktssköterskan på tisdag och spola örat.
Vädret är disigt, grått och trist.

tisdag 9 oktober 2018

Upplandstur

Haft sköna dagar i Uppland tillsammans med goda vänner i Österbybruk och kär släkt i Harbo.
Hälsade först på Kjells kusin i Österby bruk. Kul att ses igen. Det blir inte så ofta, tyvärr. Sen eftermiddag åkte vi till Peter och Annelie, där vi tillbringade två nätter.
På fredagen dök USS gänget upp och vi hade som vanligt jättkul tillsammans. Tävlingar av diverse slag och sedan boule tävling på ortens fina banor.
Därefter middag på Gammeltammen. Den fina herrgården som hör till bruket.

Eleonore, Ulla och Britt-Inger

Peter skötte tävlingarna

Gänget samlat

Paus i spelandet

I väntan på god mat

God och vacker fiskrätt
 På lördagen körde Kjell mig till syrran i Harbo. Hon hade köpt sig en extra bil. En Fiat 500. Jag fick köra den från stallet. En riktigt kul bil som invändigt känns större.

Lycklig tjej! Det kommer att bli många turer mellan stallet och hemmet.

Jag köpte en väska som hon kan ha i bilen.

Svåger Dick skämde bort oss. Han är en mästerkock!!!!

Lite tilltugg till aperitifen

Karelska piroger till lunch

Hönsen alldeles utanför ytterdörren
 På söndagen vandrade vi utmed en gammal led. Där fanns lämningar kvar sedan 1700-talet. Från masugnar, järntillverkning etc.
Vacker höstdag. Vi hade tänkt gå under måndagen, men som tur var ändrade vi oss. För på måndagen började älgjakten och det regnade mest hela dagen.

Vackra svampar/tickor?

Vackert i mossan
 Sedan hade vi ju glädjen att få hälsa på och klappa denna skönhet! Syrran tog en lektion för en instruktör och på tisdagsmorgon åkte vi med till hovslagaren. En så fin och snäll häst, fast jättestor, 174 cm i mankhöjd.

tisdag 18 september 2018

Salerno e Roma

Hemma efter en mycket intensiv, lärorik och intressant resa. Vi flög till Rom och tog där tåget till Salerno. Bodde i den gamla delen av staden i ett hus som var mer än 200 år gammalt. Anlände sent på söndagkväll och släpade vår väskor fyra trappor upp. Plingade på och möttes av en bullrande, glad värdinna Maria och hennes son Antonio som skrattande berättade att vi skulle bo två trappor ned. Antonio talade rätt bra engelska, luckily! Vi blev jättenöjda, fick en lägenhet med stort rum med sängar och soffa, ett pentry, rymlig garderob och toa med dusch. Rent och snyggt. Vattnet i kranarna var mycket bra enligt Antonio och utanför porten fanns en liten fontän där vattnet ständigt rann så han rekommenderade oss att fylla på våra flaskor där när vi gick till skolan. Och dricka måste vi för det var ca. 33 grader varje dag! Pust! Måndag till och med fredag gick vi på Accademia l'Italia. Språkkurs mellan 9 och 12.30.
Vi var indelade i olika grupper. Jag hamnade på nivå B1 och Kjell A 2. Det var bra att vi inte hamnade i samma. Det var tufft, jag hamnade i en grupp där flera bott i Italien eller gått flera gånger på kurser i Italien. Lärarinnan Giulia var bra men oj, oj vad hon pratade på. Hade ofta svårt att hänga med. Vi fick göra många övningar ihop där vi skulle prata. Jag jobbade oftast med Iveta, en tjeckisk kvinna, och vi jobbade bra tillsammans. Jag var den enda från Sverige, i Kjells grupp var de fyra från Sverige.
Efter skolans slut gick vi och köpte lite bröd, tomater och ost och åt hemma. Vilade sedan några timmar. Vid fyra på e.m. hade de olika aktiviteter som vi deltog i. Bl.a. en utflykt till trädgården Minerva, föreläsning om italiensk mat och filmen "La vita è bella". Filmen gick bra att förstå tack vare italiensk textning.
Salerno mellan hav och berg

Vi gick gränden upp till höger vid de gula och gröna parasollerna för att komma hem

Porten till vår lägenhet

Gott och kallt vatten

Utsikt från vårt rum mot innergården

Skolan till vänster. Kjell dricker kaffe på rasten

Giulia - som får oss att stå upp och sjunga "Volare oh oh ..."

Deltagare i min grupp: från Brasilien, Japan, Schweiz. Vi fick göra många talövningar. Här skulle vi förklara ord för varandra på italienska.

Giulia och Virginia från Seattle USA (hon hade bott ett år i Neapel)

Vy från trädgården Minerva

dito

Iveta i trädgården Minerva. Odlingarna var uppdelade i fyra sektorer utifrån olika temperament. Allt enligt Archimedes.

Kvällsbild från vår trappa upp.

Massor av Smart bilar. Perfekt då det var trångt.

Fredag eftermiddag tog vi  bussen till Cetara - en fantstisk fin och pittoresk by mellan Salerno och Amalfi.
Vi badade, vattnet var salt och ca. 26 grader varmt. Åt lunch och njöt.

Eftersom bussfärden till Cetara nästan var outhärdlig pga hettan och trängseln så tog vi färjan tillbaka till Salerno.

I hamnen satt dessa signori och spelade kort. Dock inte bridge!

Maria pratar mycket och gärna. Oftast lite för fort. Frukosten serverades kl 8.30 och bestod av kaffe, croissanter smör och marmelad. Oh, vad vi längtade efter ägg och fullkornsbröd!
Middagen serverades kl. 20.30 varje kväll. Alldeles för sent tycker vi, men ....
Maria lagade jättegod mat. Enkel men typisk italiensk mat. Mycket pasta!
Sedan direkt i säng!!! Man kände sig som en tunna oftast.

Sista frukosten hos Maria. Till höger Glaudia en schweizisk tjej och till vänster Gladys från Australien. Där bodde också två tjejer från Japan. Sedan fanns det tillfälliga gäster som inte gick på Accademian, bl.a. ett trevligt par från Nya Zeeland och tre ungdomar från Argentina. De var bara där någon natt.

Lördag morgon - tåg till Rom. Svårt att se skylten men hastigheten var 300 km/h. Mycket bekvämt och fräscht tåg.

Beök i Bassilica Santa Maria Maggiore. Kjell med il Papa.

Il Colosseo

Poliziotti al cavello

Söndag morgon - mycket sopor utanför restaurangerna.

Ett trevligt café i Trastevere

Trastevere - en urgammal stadsdel med mysiga restauranger

Floden Tibern

En restaurang på vägen hem till vårt boende - ett guest house med endast tre rum. Mycket modernt inredda. Under kväll och natt fanns ingen personal på plats.  "Romantica" på Via Crescenzio n. 43.

Lunch i Trastevere - trevligt för vi satt och pratade italienska med ett ungt par. De kunde ingen engelska.

Restaurangägaren på vårt lunch och middagsställe. Alldeles vid vårt hotell. Han ser fotboll (il calcio) och är mycket engagerad.
Tidigt måndag morgon skjutsade guest house värden; en ung kille Frederico, oss till flygplatsen Fiumicino. Klockan 8.45 gick flyget hem. Lunch i Uppsala och sedan hemåt.
Borta bra men hemma bäst!