måndag 14 maj 2018

Berlin ist eine Reise wert!

Hemma efter fyra dagars resa till Berlin med MK bussresor. Vi startade kl. 05.00 i Mariestad och kom fram till Berlin vid 20-tiden. Åkte via Helsingborg/Helsingör, Gedser/Rostock. Trots stopp på vägen där man kunde sträcka benen så kändes dagen lång.
På fredagen fick vi en fyra timmars guidad rundtur i staden. Guiden var svenska som bott i Berlin i ca. åtta år.
Lördagen hade vi helt programfritt och vi utnyttjade dagen till fullo.

Stopp efter vägen någonstans i Danmark - Chauffören sålde kaffe med eller utan "musik" (=whisky).

Guiden Eva

Olympiastadion

Das Vernichtungsdenkmal - minnesplatsen över förintelsen. En labyrint med över 200 stenblock, alla i olika storlek.
Jag såg en treårig flicka som irrade runt gråtande. Placerade henne på ett av blocken så att mamman eller pappan lättare skulle se henne. En vakt dök upp och tog hand om henne och via radio kopplades flera vakter in i sökandet. Men då vi for vidare i bussen så bar den kvinnliga vakten fortfarande på henne. Stackars lilla tös.
Dagen efter gick ett par i vår resegrupp förbi där och hörde sig för hur det gått och de berättade att mamman kommit efter en lång stund och inte varit särskilt upprörd!!!! Vakten gjorde en gest som visade att han kunde ha strypt henne.

Brandenburger Tor - Packat med turister
Hela gatan Strasse des 17.Juni var avspärrad då det skulle vara cykellopp där på söndagen.

I vimlet Hjördis och Bert. Vi hade precis avnjutit färsk sparris på sjunde våningen på KaDeWe.

Kaiser Wilhelm Gedächtniskirche

Taket i den bombade kyrkan

Utanför Europa Center

Lördagmorgon i Tiergarten. Vi hade en fantastisk fin dag som började och slutade med promenad genom Berlins lunga: Tiergarten.  Sammanlagt gick vi ca. 15 km under dagen.

Vackra rhododendron

Leierkastenmann - utefter Unten den Linden

Korvgubbe vid Spree

Berliner Dom

Populärt att åka flodbåt

Berliner Weisse mit Schuss - veteöl med Waldsteinersaft (myskmadra)
Jättegott och läskande. Den finns även i rött (hallonsaft) och gult (mango)

Riksdagshuset med sin glaskupol

Här njöt vi av öl och Currywurst - underbar miljö

Det största kastanjeträd jag sett.

Die Siegessäule med Elsa i topp.  Bilden tagen i Tiergarten då vi på trötta ben gick hemåt.

På kvällarna spelade vi faktiskt bridge på vårt rum och drack Gin&Tonic innan vi gick ut och åt.
I närheten av hotellet fanns många restauranger. Fredag kväll åt vi på ett Steakhouse och lördag på en italiensk restaurang. Bägge ca. 25 m från hotellet.
Hotellet "Holiday Inn" låg på Kurfurstenstrasse. Promenadavstånd till Wittenberger Platz.
Rummen helt OK om än väldigt små. God frukostbuffé.
Resan hem gick via stopp på Border shopen i Rostock. Helt hysteriskt vad mycket folk där var och vad mycket folk handlar - även vi. Det blev mest flytande varor, men jag köpte valnötter, mandlar, pumpakärnor och finsk lakrits i storförpackningar.
Vid 01.30 kom vi i säng - skönt att sussa i egen säng.