fredag 29 mars 2019

Bridge på La Palma

Varit två veckor på La Palma, på den nordvästra delen av Kanarieöarna. Vi spelade bridge nästan alla dagar så det kändes som ett träningsläger. Vi kom lite bättre resultatmässigt i år och vi tycker att vi blivit säkrare, men vi har långt kvar. Vi bodde på ett "All inclusive" hotell. Mycket god mat och service. Ön kallas "La isla bonita" för den är den grönaste ön av Kanarieöarna. Storleksmässigt är den som halva Öland. Den har en hög atmosfärisk stabilitet. Himlens kvalitet, utan föroreningar och med en extraordinär klarhet gör ön till en unik plats i världen för astronomiska observationer.

Utiskten från vårt rum,  mot norr och huvudstaden Santa Cruz

Hotellets innergård. Där fanns vattendammar med stora simmande fiskar.

H10 Taburiente - vårt hotell

Den tempererade poolen (22 grader) och längre bort en större ej tempererad (ca. 17 grader). Simmade i bägge. Förutom dessa fanns två pooler till.

Vissa dagar var det kyligt i vinden så vi fick klä på oss.

Varje morgon gick vi ca. 60 minuter. Det fanns ett jättefint promenadstråk utefter havet. Vi gick uppför mer än 280 trappsteg!!! Bra motion.

Muralmålning vid stranden

Fantastisk utsikt

Vackert blått vatten. Ibland kom det kaskader av vattendroppar över oss på promenaderna.

En liten ödla

Kjell spelar under en av trivselkvällarna

Efter 40 år så träffades lumparkompisarna Stig-Ingmar och Kjell. Stig-Ingmar bor med sin Lilleba på Gran Canaria. De kom med bilfärja via Teneriffa för att möta oss. Vi fick en kanonfin dag tillsammans med dem.

Vi åkte upp på toppen på mycket slingriga vägar, högt över molnen. En fantastisk natur!

Stig-Ingmar är oerhört intresserad av astrofysik så han hade ordnat så att vi kunde komma in på det nordiska observatoriet.

Hissnande utsikt

I Santa Cruz, huvudstaden, fanns många fina balkonger.

Vätskepaus på vår promenad till Santa Cruz. En promenad på ca. sex kilometer. Vi tog bussen tillbaka för 1,50 Euro.
Kjell, Britt-Inger, Ulla och Björn (från Vena).

En till fin balkong

Jättefin stad med liv och rörelse.

Fotot taget på en av våra morgonpromenader, Vårt hotell ligger längst bort.

Här hyrde Stig-Ingmar och Lilleba en 2-rums lägenhet för bara 30 Euro natten. Jättefint!

Många mycket trevliga bekantskaper. Här Ulla, Birgitta, Lars, Staffan, Maud och Marianne.

Ulla och Britt-Inger med fina Gin fizz drinkar!

Björn och Mariette

"Vår" fantastiska servitris. Hon fixade färdigt ett bord för oss varje kväll.

Samling efter bridgespelandet i baren. Till vänster om Kjell sitter Carl-Åke och Birgitta från Mariestad.
Resan hem gick fantastiskt bra trots att vi kom hem mitt i natten. Nedresan gick också bra trots oron över att planet skulle vara inställt pga flygkrascherna med Boeing 737 Max plan.  Iväg kom vi om än något försenade. Mycket upprörda blev vi av det otrevliga bemötande vi fick vid incheckning av en man från Norwegian. Han skulle definitivt inte ha valt ett serviceyrke!!!